zondag 14 februari 2016

Veelkleurig vulkaangesteente op Ascension

Ascencion vanaf de Pélagie
Woensdag 10 februari zien we Ascension in de verte liggen. Zoals Matt op het radionetje zegt: "Nu weet ik waar de Thunderbirds hun verborgen eiland hadden". Het eiland schittert in de zon als we 's middags langs de kust zeilen. De hengel die al drie dagen werkeloos was krijgt het druk. Eerst vangen we een vis die weer ontsnapt, maar 500 m voor de ankerplek hebben we beet; een mooie zeebaars die Nils snel moet binnenhalen voor we de ankerplek voorbij zeilen.
De Pélagie nadert Ascencion

Aan land gaan en weer terug valt niet mee
Ascension heeft geen watertaxi zoals Sint Helena en ook hier is de kade niet beschut door een pier; de oceaan-deining komt gewoon langs. Gelukkig is er nu weinig wind en kúnnen we naar de kant, dat kan niet altijd. Het valt niet mee, vooral Peltje goed achterlaten is een probleem. De eerste avond, in het donker, val ik bijna in het water met de PC in een rugzak. Het gaat net goed!
De deining breekt met veel kabaal, de Pélagie op de achtergrond
De volgende dag hebben de golven en de lijnen van alle andere boten en bootjes de benzineleiding van Peltje kapotgemaakt! Er liggen wel roeispanen in Peltje, maar de Pélagie ligt te ver weg. Gelukkig krijgen wij én Peltje een lift van iemand die net aankomt met zijn boot. Hij blijkt de enige te zijn de rest van de middag, bofkonten die we zijn. We besluiten derde dag de gerepareerde benzineleiding er dus maar af te halen. Ook dat is niet zo'n goed idee, want er komt water in Peltje van de golven en de benzineleiding wordt nat! Gelukkig kan Nils die droog blazen. We zijn bijna blij dat we overmorgen hier weg kunnen varen. Dan gaat het ook harder waaien, dus worden die golven alleen maar hoger.
Kleurige rotsen

Schitterende kleurige rotsen
Ascension is een vulkaaneiland. Het is een relatief jong, hoewel in de afgelopen paar 400 jaar geen nieuwe uitbarstingen meer zijn geweest. Overal zie je vulkaangesteentes in allerlei kleuren, oude kraters liggen overal verspreid over het eiland. De rotsen die de zee inlopen zijn pikzwart en heel puntig, een mooi gezicht.
Wandelen met Matt en Jean

In het midden van het eiland vangt de hoogte berg de meeste regen. Daar is het groen en koel en kun prachtig wandelen met schitterende uitzichten. Mijn voeten kunnen het net 1-2 uur volhouden, fijn!
Het eiland heeft geen oorspronkelijke bewoners; in het begin van de 19e eeuw is het ingericht als Engelse basis om Franse schepen te kunnen zien aankomen die mogelijk Napoleon wilden bevrijden uit Sint Helena. Nu heeft dit stukje rots midden in de Atlantische Oceaan vele bestemmingen. De Britten hebben er nog steeds een kleine legermacht, het is een steunpunt om naar de Falkland eilanden te komen. Het vliegveld wordt door de Amerikanen gebruikt, de BBC heeft er een versterkingsstation, er is een oud NASA-volgstation voor het Apollo programma, de landingsbaan was geschikt voor de spaceshuttle en ook de Arianeraketten worden van hiervandaan begeleid. Overal zien we radarbollen, antennemasten en grote schotelontvangers.
Zwarte lava vormt hier een deel van de kust

Er wonen heel weinig mensen, er zijn zelfs geen beroepsvissers. De zee rond het eiland is dan ook heel rijk aan vis. Vandaag hebben we een prachtige duik gemaakt. Het is lang geleden dat we zo veel vis en zoveel verschillende soorten hebben gezien: heel veel morene alen, 2 schildpadden, 4 soorten "Trigger Fish" grote en kleine kreeften, grote scholen rode kardinaals-vissen en nog veel meer. Het zicht is heel goed, meer dan 30 meter en het water lekker warm. Super dus!

Zee-Schildpadden
Sporen van zeeschildpadden die eiren komen leggen op het strand
Ascension heeft prachtige zandstranden, waar de "groene schildpad" haar eieren komt leggen. Rond de Pélagie zien we meteen al heel veel schildpadden rondzwemmen en paren. Dat laatste gaat met veel gezucht, gesteun en gespetter gepaard. We boeken een toertje om te gaan kijken naar het eieren leggen. Dat begint pas om kwart over negen 's avonds. We hebben het eerder gezien maar het blijft heel indrukwekkend die grote beesten eieren te zien leggen in een gat dat ze zelf hebben gegraven. Daar zijn ze uren druk mee. De vrouwtjes komen een keer of zes 100-150 eieren leggen met tussenpozen van twee weken. Vandaar dat enthousiaste paren want al die eieren moeten bevrucht worden. De groene zeeschildpad eet voornamelijk zeegras, wat hier niet groeit. Hun voeder zeegebied is in Brazilië. Een keer per drie jaar zwemmen ze het hele eind naar Ascension, leggen eieren en zwemmen weer terug. Een periode van zo'n vier maanden waarin ze niet of nauwelijks eten! Ascension is een aantrekkelijk nestgebied omdat er geen vossen en andere land-roofdieren zijn.
Morgen gaan we nog een laatste wandeling doen op de groene berg in het midden van het eiland. Maandag trekt de wind aan en vinden we het prima om weer te vertrekken. Dan hoeven we tenminste niet meer die enge trap op en af!