dinsdag 9 september 2014

Takabonerate, ver van de bewoonde wereld

Tinabo eiland

Het is pittig zeilen langs de lagune van Sikeli; de wind is harder dan voorspeld,  we zeilen hoog aan de wind. Gelukkig hebben we al een rif gezet, de Pélagie doet het prima! Alleen gaan we zo te hard, de rest van de nacht zijn we druk in de weer de Pélagie af te remmen: nog een rif erin, de fok wordt heel klein en staat een beetje te klapperen. Zo komen we volgens planning om half acht bij de ingang van het atol van Takabonerate. Die is erg breed, we zeilen zonder probleem naar binnen. De ankerplek voor het eiland Tinabo is diep, we ankeren op 24 m. Eindelijk gebruiken we 80 m van onze 90 m ankerketting, die we al de halve wereldbol hebben meegesleept.
Strand bij Tinabo
Wat een prachtige ligging: het zandstrand is glinsterend wit, de zee en de riffen alle kleuren blauw en turquoise, de palmen groen. Het is het rustig, geen verkeerslawaai, geen moskee, geen muziek, maar vooral zijn het water en het strand schoon; geen plastic te bekennen, wat een verademing. Ik duik dan ook meteen vanaf de Pélagie het water in en ga snorkelen op het rif waar we achterliggen; prachtig!
Marbled snake eal
Die middag maken we een lekkere wandeling langs het strand van Tinabo. Tot onze verrassing zien we wel 20 bruingestippelde alen, “marbled snake eal” volgens ons boek. In het water zijn ze met z'n tweeën; zijn ze aan het paren? Daarna zwemmen ze naar de kant en verstoppen zich onder stenen en zand. Volgens ons boek komen deze dieren veel voor, maar zie je ze bijna nooit. Vanmiddag dus wel op dit kleine stukje strand, bijzonder!
Véél jonge haaitjes
Ook zien we veel kleine jonge haaitjes zwemmen. Later begrijpen we dat deze jonge dieren hier bij dit eiland niet worden bejaagd; een dit deel van het nationale park mag niet worden gevist.
Zonsondergang bij de pier van Tinabo
De volgende dag gaan we samen met zeven andere zeilers duiken. De eerste duik is langs een muur van koraal. Het zicht is prima, we duiken met zijn tweeën, het is  fijn om zelf je eigen weg te zoeken onder water. We hoeven geen ankerketting terug te vinden, want we zwemmen met de stroom mee en de boot zal ons oppikken waar we bovenkomen, heel gemakkelijk. We zien twee grote kreeften, een schildpad zwemt statig weg, een aantal roggen schieten langs en een wobbegong (tapijt-haai) ligt goed gecamoufleerd in een kleine grot. En natuurlijk zijn er veel verschillende soorten kleinere vissen, ook soorten die we nog niet eerder zagen. Een schitterende duik dus.
Op de ondiepte waar we de tweede duik doen groeit prachtig, gevarieerd koraal, met een soort bloemetjes drie sierlijk heen en weer bewegen in de stroming. Er is heel veel vis, vooral kleinere soorten. Helaas is het zicht wat minder.
Alle zeilers proosten met ons mee op het strand
Het is 6 september, we zijn 40 jaar getrouwd! Bij de borrel op het strand met alle zeilers wordt op ons geproost. Wat een manier om deze dag te vieren: op eigen kiel, ver van de bewoonde wereld, op een prachtig strand met gezellige mensen en een groot kampvuur onder de volle maan. De duiken zijn zo mooi en niet duur dat we de volgende dag nog twee keer duiken; weer prachtig.
De rangers van dit nationale park kweken ook schildpadjes op. De kleine schildpades worden in een net in zee gehouden tot ze acht maanden oud zijn. Dan hebben ze een veel grotere overlevingskans kans. Vandaag gaan wij de deze kleine schildpadjes in zee zetten. De bak met zo'n 20 kleine schildpadjes staat al klaar. Om de buurt zetten we een schildpadje in het heldere water. Na wat aarzelende pogingen zwemmen die de vrijheid tegemoet, ontroerend.
Nils geeft een schildpadje de vrijheid
Eigenlijk zouden we nog wel een paar dagen in dit nationale park willen blijven, maar de volgende activiteiten in Benteng staan alweer op het programma. Op maandag 8 september varen we met een lekker windje in de rug en de spinnaker op naar Pulau Bahuluang.
Op expeditie met Peltje
Met Peltje gaan we op expeditie en bekijken de indrukwekkende rotsformaties aan de kust. Er is een grote grot, leuk om die te onderzoeken. Helaas heeft de branding hier heel veel plasticflessen en piepschuim gedeponeerd.
Een grot aan het strand
Het strand is helder wit maar langs de vloedlijn ligt ook ontzettend veel rotzooi, ook dit is Indonesië. Morgen varen we verder naar Benteng.