dinsdag 10 mei 2016

Op weg naar de Azoren dag 1-4

Vrijdag 6 mei varen we naar Soper's Hole aan de westpunt van Tortola. Daar checken we uit en kopen de laatste verse waren in de winkel van de Marina. Om 12:00 uur varen we om de punt van Tortola heen, langs St. John en Jost Van Dyke de oceaan op. Er staat een lekker windje uit het zuidoosten. Een koers van 60° op de wind brengt ons naar het Noord-oosten, precies volgens plan. Het is een mooi gezicht al die groene eilanden om ons heen. We zijn blij op weg te zijn. De Maagdeneilanden zijn wel mooi, maar het is er erg druk en er zijn maar relatief weinig ankerplekken. Overal liggen meerboeien. Echte wandelpaden zijn er maar heel weinig, de eilanden zijn ingesteld op auto's. En alles is erg duur, ook in de winkels. Een simpel bruin brood kost vier en een halve dollar, dat kunnen we goedkoper zelf bakken. Verse groenten en broodbeleg zijn bijna helemaal onbetaalbaar. Dat hebben we natuurlijk wel gekocht, we moeten wel lekker eten op de oceaan.
Weer een dag voorbij
Eenmaal uit de beschutting van de Maagdeneilanden worden de golven hoger. Dit keer komen die niet rustig van achteren binnen maar deels van voren. Onze magen moeten even wennen; het helpt ook niet dat ik nog een dag antibiotica moet slikken waar je ook al een beetje misselijk van wordt.
De eerste twee dagen staat er veel wind; de Pélagie stuift met 7-8 knopen per uur over de golven! Voor de eerste nacht gaat er een rif in het grootzeil wat anderhalve dag blijft zitten. Als de wind de derde dag iets afneemt, gaan we ongereefd nog steeds rond de zeven knopen, dat schiet op!
Met deze onstuimige wind eten we binnen
We vinden aansluiting bij het radionetje van een viertal andere boten, die een paar dagen eerder zijn vertrokken. Met deze snelheid komen we tenminste een beetje dichterbij.
Vandaag de vierde dag zijn we in ons ritme. Het slapen gaat prima, er is genoeg eten en lekkere dingen aan boord, de eerste zelfgemaakte yoghurt is alweer op. De zon schijnt uitbundig na een paar sombere dagen: prima voor onze energiehuishouding. Mijn verkoudheid is (vrijwel) over.
We zeilen nog steeds 60° op de wind, wat nu resulteert in een koers van 25° over de grond, de wind is meer naar het oosten gedraaid.
Vanavond halen we met onze iridium telefoon de weersverwachting op voor een groter gebied en meerdere dagen. Op basis daarvan besluiten we of we inderdaad naar de Azoren door zeilen of toch afzwaaien naar Bermuda.
Gezeilde afstand 535 mijl, nog te gaan naar Flores, het meest westelijke eiland van de Azoren 1765 mijl.