dinsdag 17 mei 2016

Tegenvallende weersvoorspellingen

De laatste paar dagen is het schitterend weer hier op de noordelijke oceaan. Geen wolkje aan de lucht, een heerlijk rustig windje schuin van achteren, vrijwel geen golven, vanochtend dolfijnen rond de boot: het leven is comfortabel op de Pélagie.
We kunnen er nu beter maar van genieten, want dat blijft niet zo. Na onze geruststellende gribfiles van 9 mei halen we vier dagen later weer zo'n grote windvoorspelling op tot en met de Azoren, 10 dagen vooruit. Die brengt slecht nieuws, rond onze aankomsttijd draait de wind naar het noord-noordwesten in de buurt van de Azoren en hard! Misschien is er nog een kans om vóór die noordenwind aan te komen als we flink doorvaren. Helaas de gribfile van vannacht, 15 mei, laat zien dat het slechte weer een dag eerder komt. Dat halen we niet: als alles mee zit zouden we zondag 22 mei in de Azoren kunnen aankomen, maar dan is het al een dag stevige noordenwind, daar komen we niet tegen in. De ostenwind, pal tegen, komt tot de 34-ste breedtegraad, dus moeten we terug naar het zuiden. Pas vanaf maandag 23 mei kunnen we beginnen meer naar het naar het noorden te varen, vanaf woensdag 25 mei kunnen we beginnen met de laatste 400 mijl naar het noordwesten om in Horta uit te komen, tenminste als de windvoorspellingen goed blijven.
Op dit moment zijn we al aan het vertragen; hier is het mooi weer dus brengen we onze extra dagen liever hier door dan in de harde wind rond de Azoren.

Er is nóg een probleem, onze stuurautomaat geeft een foutmelding en is er mee opgehouden. Wat zijn we blij met onze tweede stuurautomaat!!! Gisteren hebben we een frustrerende dag besteed om deze tweede stuurautomaat goed in te regelen. Dat is uiteindelijk gelukt! Deze stuurautomaat is eigenlijk een "Thuiskomertje", net zo iets als de reserveband van je auto die misschien ook niet de specificaties van je gewone banden heeft. Onze tweede stuurautomaat is net iets te zwak voor de Pélagie volgens de specificaties. We zijn er niet helemaal gerust op dat bij harde wind deze automaat het goed blijft doen. Nog een extra reden om niet meer dan nodig in de voorspelde harde winden rond de Azoren te willen zeilen.

We kijken met heel veel interesse uit naar de gribfile's van vannacht. Die gaan we voor 10 dagen vooruit nu iedere nacht ophalen, als dat enigszins mogelijk is.
Het is wel een teleurstelling, ongeveer 4-5 dagen extra op zee. Maar ja, zo is het zeilersleven, je gaat met de wind en als die tegenzit ga je dus niet.

Nog 872 mijl te gaan, maar dat zegt niet zoveel. Voorlopig denken we niet aan aankomen, meer aan vertragen, zodat we niet in de verkeerde winden terecht komen.