De passaat is ons gunstig gezind, de Pélagie blijft voort sjezen. De wind komt schuin van achteren in en we blijven de hele tijd 120 graden op de wind zeilen. Op deze koers gaat de Pélagie bij 15 knopen wind lekker hard, zo'n 5-6 mijl per uur, ongeveer 15 kilometer per uur. Meestal hebben we een halve tot een hele mijl per uur stroom mee, dus halen we daggemiddeldes van ruim 150 mijl! Ons record haalden we gisteren 7 april, 174 mijl, waauw! Wel moest je je goed vast houden aan boord en was lastig slapen met al klappen van de golven tegen de romp, dus de onderkant van je bed. Soms leek het of er een kanon naast je werd afgeschoten. Nu zijn we net over de helft, nog 1435 mijl van de 3013 mijl. Hoera, we kunnen gaan aftellen.
De tweede helft zal wel langer duren. De wind is iets gedraaid, is nu wat minder en komt meer uit het Oosten. Zoals je op het plaatje hiernaast kunt zien, moeten we nu ook naar het Oosten, we zijn al bijna op de zuiderbreedte van de Marquesas. Dus nu moeten we grotendeels vóór de wind varen. De beide fokken staan sinds vanochtend op, het grootzeil is naar beneden, want dat klappert vreselijk en slijt dus verschrikkelijk op voor-de-windse koersen. De snelheid is ook gezakt naar 4,5 tot 5 mijl per uur. Maar het leven is wel comfortabel; de golven komen rustig van achteren in; de Pélagie glijdt er statig over heen. Dat heeft ook als voordeel dat het zijraam minder lekt; nu hoeven we de handdoeken die daar liggen nog maar eens in de 4 uur uit te wringen.
Het leven is niet saai hier aan boord hoor. Gisteren zagen we dat de rolfok niet goed was opgerold. Inrollen ging ook niet. Nils begint met eerst de hele draad netjes op te winden, zodat die zichzelf niet vast draait. Als we het weer proberen lukt het nog steeds niet; we zien dat de bovenkant van de fok niet meedraait. Dus daar lijkt het probleem te zitten. Dat is bovenin de mast; het is niet aanlokkelijk om hier op zee in de mast te moeten om te gaan kijken. Alles naar beneden halen is ook niet aantrekkelijk op zee; gaat dat wel goed?
Dus besluiten we dat voorlopig zo te laten. Als we aankomen en de zeilen gestreken moeten worden, moet de hele fok in de luwte van het eiland maar naar beneden.
Vannacht ging ineens het "Man Over Boord" alarm af. We hebben kleine apparaatjes aan ons zwemvest hangen; als die geen contact meer maken met het hoofdstation op de Pélagie gaat er een alarm af. Iedereen weet dan er is een persoon weg, Over Boord, dan kan je onmiddellijk omkeren en gaan zoeken. Maar ja, vannacht waren we gewoon wel aan boord. Wat een lawaai maakt dat zeg! Nils sliep maar werd er niet wakker van. Dat weten we dan ook al weer. Het heeft ons meer dan een half uur gekost om het alarm weer uit te zetten. Conclusie: de batterij van het apparaatje is leeg. Ja, het systeem had gewaarschuwd een tijdje geleden, maar we hadden het niet begrepen. Nu we alle documentatie weer gelezen hebben, herkennen we de signalen achteraf. Toch wel weer handig, maar dat hadden we natuurlijk van te voren moeten doen. Dom, dom dom……. In Tahiti kunnen we misschien een nieuwe batterij kopen. Toch maar niet van boord vallen; nou ja Hanneke dan, want Nils hoort het alarm toch niet als hij slaapt. Dat is ook prima te begrijpen als je met al dat lawaai tegen de onderkant van je bed eindelijk met oordopjes in, in slaap bent gevallen.
De iridium telefoon vertoont kuren. We krijgen bij het opstarten ineens de melding "invalid account". We vermoeden dat we vergeten zijn de eindejaarsrekening te betalen, niet zo slim. Onze bankrekening raadplegen zo midden op de oceaan is er natuurlijk niet bij. Dus gaat er een mailtje naar de provider via de SSB-radio. De volgende dag doet de Iridiuim telefoon het weer normaal, wat een service van Satcomm! Nu straks nog even kijken of een mail terug ons vertelt wat het heeft veroorzaakt. We zijn erg blij dat de iridium telefoon het weer doet, als er echt wat mis is, is de Iridium hét apparaat om hulp in te roepen.
Zo gaat het leven hier aan boord zijn gangetje. De Millennium triologie heb ik uit, erg leuk; op naar het volgende boek. De vissen willen niet meer bijten, dus vanavond eten we kip.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
dinsdag 9 april 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Hartstikke leuk om te lezen dat jullie zo goed gaan! Goede vaart verder en doe voorzichtig!
Marjolein en Maarten, Mobilae
Een reactie posten