vrijdag 26 april 2013

Tiki's

Noordkust van Hiva Oa
Gedurende onze Pacific oversteek hadden we regelmatig via de korte golf radio contact met ander zeilschepen. Het "Lonesome George Net" hebben we zelf geïnitieerd met 3 andere boten.
Genieten van de mooie uitzichten
Een vast punt in de dag om even met anderen te kletsen. Helaas gingen deze boten niet naar Fatu Hiva, maar als we bij de ankerplek van Hiva Oa varen, zien we beide boten liggen.; wat leuk. We ankeren vlak bij en direct die eerste avond praten we heel gezellig bij. Hartstikke leuk om ervaringen uit te wisselen. Het radionetje voor de een van de boten, de Kuan Yin 1 was heel nuttig. Ze hadden motor problemen en konden de ankerplek niet inzeilen; te weinig wind en stroom tegen. De Charm Offensive, de ander boot die er al lag en wist van hun komst via het net, heeft ze met hun bijbootje de ankerplek ingeduwd!
Puur natuur dakbedekking; wel véél werk
Iedereen wil wel meer van dit mooie eiland zien dus we organiseren een tourtje. Een auto met gids en één huurauto. Het is een fantastische tocht. Ook dit eiland is vulkanisch, heel ruig, prachtig groen en ongerept. We rijden naar de noordkust met schitterende baaien met maar een paar huisjes en vooral veel kokospalmen. Een aantal vrouwen vlecht palmbladeren zodat ze als dakbedekking kunnen worden gebruikt. Boeiend om te zien.
Er wonen nu nog ruim 2000 mensen op dit eiland; in 1700 voor de Europese invasies woonden er ruim 17.000 mensen, honderd jaar later nog maar 750, de door de
Puamau archiologische site
Eurpeanen geintroduceerde ziektes hadden hun werk gedaan. De oorspronkelijke Marquesianen waren echte krijgers en hun aanvoerders werden herdacht met grote stenen standbeelden, net als op Paaseiland, Tiki's genaamd. We bezoeken de grootste van deze heilige plaatsen op dit eiland, meer dan 1000 jaar oud en een paar jaar geleden gerestaureerd in het kader van het lokale culturele festival. Er staan een 3-tal grote beelden die aanvoerders voorstellen volgens onze gids en een vruchtbaarheidsbeeld. Er is een platform van grote stenen, wat gebruikt werd bij begrafenis rituelen. Erg indrukwekkend!

Na een gezellige lunch aan het strand gaan we nog naar een kleiner heiligdom met een vrouwelijke Tiki, gewoon midden in het bos.

Grote tiki in Puamau
De stenen zijn overwoekerd door groen en bomen en liggen gewoon naast de hete pepertjes, die Nils meeneemt, want zijn sambal raakt op. De huurauto gebruiken we om boodschappen te doen in het dorp, dan hoeven we geen uur te lopen met al onze verse etenswaar.

Dan moeten we broodnodig aan het werk. De regentijd is hier begonnen, dus we vangen weer regenwater op, waarmee we een wasje doen en alles weer lekker schoonmaken.
De dubbele fok wordt weer een enkele, de volgende weken gaat het meestal Noord/Zuid (of omgekeerd) met langzaam afzakken naar het westen.
De afvoer van de bezoekersdouche is verstopt geraakt en na een middag hard werken, doet ie het weer, dankzij de ontstopper waarvan we 2 flessen aan boord hebben! We buigen ons over onze SSB, de korte golf radio, die het in de tweede deel van de oversteek steeds slechter ging doen; mailtjes moesten we via de Iridium telefoon ophalen en versturen. Dat kan ook maar is wel duurder! Nick van de Charm Offensive van ons radio-netje biedt zijn hulp aan, maar we vinden niets. Op advies van een andere boot maken we 's middags met veel moeite de aansluiting los van de antenne aan de stag (draad naar de mast). Die ziet er inderdaad niet goed uit. Nils herstelt dat en ja hoor...... onze SSB doet het weer, zelfs op de ankerplaats, waar je normaal gesproken last hebt van al die masten. We zijn hartstikke blij, want vandaag willen we verder varen naar het volgende eiland, Tahuata naar het dorpje Vaitahu. Daar is geen internet, maar via de nu gerepareerde SSB kunnen we toch met de buitenwereld communiceren.
De andere boten van ons netje varen ook verder. De Charm Offensive vertrok gisteren al naar Tahiti en de Kuan Yin 1 heeft net zijn motor gerepareerd en gaat meteen verder naar het hoofdeiland van de Marquesas. Ach ja, zo is het zeilers leven.