donderdag 11 april 2013

Verrassing

We maken ons wel zorgen over de fok, als we hem niet kunnen inrollen, kunnen we ook niet reven. Gelukkig is de passaat wind stabiel en maximaal 18 knopen. Pas bij 20 knopen moeten we aan reven gaan denken. Maar ja, in buien kan de wind zomaar toenemen. Helemaal gerust zijn we niet; we maken een plan wat we moeten doen, als de wind toch zo hard wordt dat de fok echt kleiner moet. We besluiten om in noodgevallen het zeil in stappen te laten zakken op het dek en het met touwen bij elkaar te binden. Dan moeten we wel goed aangelijnd zijn zonder bril, want bij veel wind is het niet fijn daar op het voordek met een klapperend zeil wat je bij elkaar moet rapen!
De afgelopen dagen hebben we met 2 fokken zonder grootzeil gevaren en de wind pal achter gehouden. Heerlijk rustig op de golven, maar zo ga je wel minder snel en de koers was iets te ver noord.
Vanochtend hebben we het grootzeil weer gehesen, met een rif erin want er zitten veel buien aan de horizon. Dat hijsen moeten we met zijn 2-en doen; bijvoorkeur overdag als we allebei wakker zijn. En die tijd is beperkt, Nils staat meestal pas om 11 uur op en om 6 uur begint zijn eerste slaaptijd van de nacht alweer. Het is wel grappig; als je op het Ijsselmeer zeilt, denk je aan een zeilvoering voor het komend uur, hier plannen we aan de zeilstand voor de komende dagen!
Bij het hijsen van het grootzeil kijkt Nils nog eens goed omhoog; het lijkt of de bovenkant van de fok toch beweegt. We proberen de fok nog een keer in te rollen en ja hoor, nu gaat het wel! Wat een fijne verrassing en vooral ook een geruststelling, dat betekent dat we dus de fok dus wel kunnen reven. Tenminste, als ie niet weer vast loopt. Dat gaan we straks voor anker bekijken.
De buien zijn weg, het rif is uit het grootzeil en de Pélagie dendert voort met ruim 7 mijl per uur naar de Marquesas.